گرچه مرجعيت فقیه به عنوان يك متخصص در علوم مذهبي و به معنای رسیدگی به امور مذهبي شیعیان توسط فقیه سابقه تاریخی دارد. ـ كه آن هم هر فرد شيعه با اختيار و تحقيق خود به طور مجزا فقيهي واجد شرايط را به عنوان متخصص آن هم فقط در احكام دين، براي خود و نه براي ديگران به عنوان مرجع انتخاب ميكند ـ اما لزوم حاکمیت سیاسی فقیه بر جامعه تا پیش از نظام جمهوری اسلامی مطرح نشده بود و با مخالفت مراجع عظام تقلید در زمان خود مواجه شد. همچنین منتظری بعنوان بانی اضافه شدن اصل ولایت فقیه به قانون اساسی جمهوری اسلامی و ارائه اختیارات گسترده به وی ، هم اکنون از مخالفان سر سخت آن است.
- آیت الله سید کاظم شریعتمداری
- آیت الله حسینعلی منتظری ولایت مطلقه فقیه را از مصادیق شرک میداند. [۳۰]
- آیت الله سید ابوالقاسم خویی نظریهٔ ولایت فقیه را یک «بدعت عاری از هرگونه پشتوانه در قوانین و حکمت شیعی» میدانستند.[۳۱][۳۲][۳۳]
- آیت الله سید حسن طباطبایی قمی با نظریه ولایت فقیه مخالف بود. او براین اعتقاد بود که در شرایط کنونی امکان برقراری حکومت اسلامی وجود ندارد. [۳۴]
- آیتالله مرتضی مطهری در کتاب پیرامون جمهوری اسلامی میگوید: تصور مردم از ولایت فقیه این نبوده و نیست که فقها حکومت کنند واداره مملکت را بدست گیرند، این مفهوم اختصاص به جهان تسنن دارد. در شیعه هیچگاه چنین مفهومی وجود نداشتهاست.[۳۵]
- آیت الله سید علی سیستانی دربارهٔ ولایت فیقه چنین بیان میکند که ولایت در آن چه - به اصطلاح فقها - امور حسبیه خوانده میشود برای هر فقیهی که جامع شرایط تقلید باشد ثابت است. و اما در امور عامه که نظم جامعه اسلامی بر آنها متوقف است هم در شخص فقیه و هم در شرایط به کار بستن ولایت امور دیگری معتبر است از جمله مقبول بودن نزد عامه مؤمنین.[۳۶]
- آیت الله حسین وحید خراسانی
- آیت الله سید موسی شبیری زنجانی
منبع: http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA_%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%87
پاسخحذفبسیار راه
پاسخحذفشا و موثر بود به صورت اس ام اس هم برای بقیه بفرستید
آیت اله خوانساری... آیت اله بهجت ... آیت اله محمد روحانی...آیت اله گلپایگانی..اینها از گذشتگان و اما آنها که زنده هستند:
پاسخحذفآیت آله سیستانی ... آیت اله سعید حکیم..آیت اله فیاض... آیت اله تقی قمی آیت اله وحید خراسانی
همه اینها از بزرگترین مراجع تقلید 50 سال اخیر هستند
آیت الله خمینی، آیت الله خامنه ای، آیت الله جوادی آملی و ...!!!
پاسخحذفبه جای گفتن این لاطائلات و کپی کردن ویکی پدیا دو قلم مدرک بیارید
یا لااقل یه مراجعه به سایتی رساله ای.
بی سواد اقای منتظری چند جلد کتاب دارد برای اثبات ولایت فقیه و بنده این کتابها و نظر ایشان درمورد ولایت فقیه را از دفترشان پرسیدم هرکس شک دارد زنگ بزند یا کتاب حکومت اسلامی ایشان وغیره را تهیه کند
پاسخحذفبرو یکم تحقیق کن
منتظری از بنیانگذاران نظریه ولایت فقیه بود ولی هم ایشون اعلام کرده که ولایت مطلقه فقیه شرک است.
پاسخحذفپس اولن سعی کن کاسه داغتر از آش نشی
دومن وقتی بنیانگذار یک تئوری به این نتیجه میرسه که تمام یا بخشی از تئوریش ایراد داره باید با شک و تردید اساسی به اون تئوری نگاه کرد.
در تشیع ولایت فقیه تنها یک نظریه سیاسی است و نه اصلی واجب الرعایت برای همه انسانها.
پاسخحذفاین نظریه اولین بار توسط ملا احمد نراقی در حدود 200 سال پیش ارائه شد که ایشان قائل به ولایت فقیه در امور عامه بوند، پس از ایشان شیخ مرتضی انصاری نظریه ولایت عامه را رد کرد و حکم داد که بنا بر احتیاط واجب فقها در امور حسبیه که امور محدودی هستند، ازجمله سرپرستی دیوانگان، یتیمان و ... ولایت دارند. پس از ایشان صاحب کفایه آخوند ملا محمد کاظم خراسانی آمدند و به کل ولایت فقیه را رد کردند.
پس از مرحوم آخوند علما چند دسته شدند، یک سری معتقد به ولایت در امور حسبیه و دیگری ولایت عامه، تا اینکه آیت الله خمینی ظهور کرد، ایشان نظریه بسیار افراطی ابزار نمودند و ولایت مطلقه را مد نظر گرفتند که ولایت مطلقه بالاترین شدت از ولایت را برای فقها قائل شده است و در تاریخ تشیع هیچ فقیهی چنین نظری نداشته است.
در تشیع ولایت فقیه تنها یک نظریه سیاسی است و نه اصلی واجب الرعایت برای همه انسانها.
پاسخحذفاین نظریه اولین بار توسط ملا احمد نراقی در حدود 200 سال پیش ارائه شد که ایشان قائل به ولایت فقیه در امور عامه بوند، پس از ایشان شیخ مرتضی انصاری نظریه ولایت عامه را رد کرد و حکم داد که بنا بر احتیاط واجب فقها در امور حسبیه که امور محدودی هستند، ازجمله سرپرستی دیوانگان، یتیمان و ... ولایت دارند. پس از ایشان صاحب کفایه آخوند ملا محمد کاظم خراسانی آمدند و به کل ولایت فقیه را رد کردند.
پس از مرحوم آخوند علما چند دسته شدند، یک سری معتقد به ولایت در امور حسبیه و دیگری ولایت عامه، تا اینکه آیت الله خمینی ظهور کرد، ایشان نظریه بسیار افراطی ابزار نمودند و ولایت مطلقه را مد نظر گرفتند که ولایت مطلقه بالاترین شدت از ولایت را برای فقها قائل شده است و در تاریخ تشیع هیچ فقیهی چنین نظری نداشته است.
خداوند همه تان را هدایت کند صد نفر نشستید حکم صادر می کنید؟مردم نظرشان را در صحنه های مختلف نشان داده اند جمع کنید این بساط را
پاسخحذف"مردم نظرشان را در صحنه های مختلف نشان داده اند جمع کنید این بساط را "
پاسخحذفنظر من هم همینه. این بساط رو کلا باید جمع کرد. یک نمونه از ابراز نظر مردم هم در نظر سنجی نوار کناری همین وبلاگ کاملا همه چیز رو مشخص کرده. اینم نتایجش:
چه نوع حکومتی باید در ایران حاکم باشد؟
جمهوری اسلامی6%
حکومت اسلامی2%
دموکراسی92%
مهم اینه که این نظریه پدر آمریکا و استکبار رو در آورده حالا هم اونا دارن یه عده ای رو علم می کنن که کمکشون کنن این نظریه بره کنار تا اونا کار خودشون رو ببرن جلو
پاسخحذفگر تو نظریه بهتری برای مقابله با استکبار داری بیار ببینیم چی میشه
پدر آمریکا و استکبار رو نمیدونم ولی پدر ملت ایران رو مطمئنم در آورده.
پاسخحذفاگر یه ادم معمولی هستیم و تخصصی در مورد درست یا غلط بودن این نظریه از نظر مذهبی نداریم به نظر من وقتی با یک نظریه روبرو میشیم ودر یه کشوری این نظریه اجرا میشه باید تاثیرات مثبت و منفی این نظریه رو ارزیابی کنیم وببینبم مثلا روی پیشرفت کشور از همه ی جهات رو پیشرفت و شناخت درست مذعب روی تفکر مردم اون جامعه تاثیر مثبتی داشته یا نه یعنی اجرای این نظریه باعث شده وضع زندگی این مردم از کشورهایی که این نظریه رو اجرا نمیکنن بهتر بشه یا این نظریه باعث ترقی فرهنگی و علمی و ..... اون جامعه نسبت به جوامع دیگه شده یامردم اسلام رو بهتر از قبل میشناسن وطبق اون عمل میکنن.مثلا کمتر دروغ میگن .مقابل دروغی که گفته میشه عکس العمل نشون میدن.چقدر دربربر مسئل غیر دینی مقاومت دارن....
پاسخحذفنتایج نظرسنجی ها براساس اسلام وارونه فهمیده شده است
پاسخحذف"نتایج نظرسنجی ها براساس اسلام وارونه فهمیده شده است "
پاسخحذفمنظور شما رو درست متوجه نمیشم. ولی اگه منظورتون این باشه که نظرسنجی وبلاگ من ایراد داره من حاضرم هر نظرسنجی منصفانه ای که شما بگی توی هریک از وبسایتهای راگیری که خواستی بذارم و نتایجش رو ملاک قرار بدیم
منظورم نوع نظرسنجی شما نیست منظورم اون دیدی که افراد براساس اون رای میدن
پاسخحذفیعنی شما بقیه افراد رو متهم می کنی که دید وارونه دارن و فقط اون دیدگاه شما درسته؟
پاسخحذفباید ببینیم این افراد اسلام رو براساس تحقیقات و مطالعه ی شخصی خود شناخته اند یا از طریق کشور به اصطلاح اسلامی ایران
پاسخحذفبسمه تعالی
پاسخحذفنظر به مطالب فوق، تذکر چند نکته ضروری می نماید:
1. نظریه حضرت آقای خوئی رحمه الله علیه نسبت به ولایت فقیه سیری تطوری داشته است.
اصولاً فقهای شیعه در هر برهه ای که فرصت دخالت در حکومت را داشته اند، از این فرصت استفاده نموده اند. مثلاً در دوران آل بویه فقهای شیعه در امور حکومتی دخالت داشته اند. همچنین جناب خواجه طوسی و علامه حلی در حکومت وقت خویش دخاالداشت اند. دخالت علما در حکومت در زمان صفویه به اوج خود رسیده است. مجلسیین، محمد باقر سبزواری و ...
این امر نشان دهنده آن اس که فقهای شیعه شرکت د امور حکومتی را یک امر مسلم دانسته اند.
اما پس از صفویه و شکست حکومت شیعی، فقهای شیعه از تشکیل یک حکومت شیعی ناامید بودند. حتی حکومتی که غیر فقیهان حاکم باشند و فقیهان در حد مشاور، چه رسد به اینکه خود فقها حاکم باشند.
در ابتدای قیام امام خمینی برخی از فقهای شیعه ای پندار را داشتند که این قیام شکست خواهد خورد. و لذا از آن حمایتی نکرده و اقدمای نکردند. اما پس از پیروزی و تشکیل حکومت ولایت فقیه، و به مرر نظرات با توجه به زمان و مکان و شرایط ایجاد شده دچار تحول و تغییر شد.
جناب آقای خوئی از نظرات اولیه عدول نمودند. همچنین شاگزد مبرز ایشان میرزا جواد آقا تبریزی نیز از چنین سیری برخوردار بوده اند. حضرت اقای وحید خراسانی نیز از مبارزان و مدافعان اول انقلاب بوده و در حال حاضز نیز دفاع نظام ولایت فقیه را یک ضرورت و واجب شرعی می دانند.
دیگرانی که از ایشان نام برده می شود، متاسفانه با مبانی علمی به طرد بحث نمی پردادازندو فقط از سر هوا و هوس و مسائل سیاسی به اتخاذ چنین مواضعی دچار آمده اند.
به نظر من سعی کنیم در همه امور تعصب را کنار گذاشته و به منطق روی آوریم و دقیق بحث شود و فقط یک جنبه موضوع را نگاه نکنیم و باید همه جوانب آن را دید و سپس نتیجه گیری کلی را انجام دهیم . موفق باشید
پاسخحذف